Με την ταινία The Girl with the Needle (στα Δανέζικα Pigen med nålen), ο σκηνοθέτης Magnus von Horn δημιουργεί ένα συναρπαστικό και ανατριχιαστικό ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο συνδυάζει ιστορικό δράμα και τρόμο με έναν τρόπο που συναρπάζει και συναισθηματικά εμπλέκει τον θεατή. Αντλώντας έμπνευση από την αληθινή ιστορία της Δανής κατά συρροή δολοφόνου Dagmar Overbye, η ταινία τοποθετείται στο 1919 και ακολουθεί την ιστορία της Καρολίνας, μιας νέας γυναίκας που έρχεται αντιμέτωπη με την απελπισία και τις σκοτεινές πτυχές της κοινωνίας της εποχής της.
Η ιστορία εξελίσσεται σε μία εποχή μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου η φτώχεια και η κοινωνική αναστάτωση αναγκάζουν πολλές γυναίκες να κάνουν απελπισμένες επιλογές. Η Καρολίνα, η οποία προσπαθεί να επιβιώσει και να ανακάμψει από την απώλεια του συζύγου της και την αίσθηση της εγκατάλειψης, καταλήγει σε μια θέση που την υποχρεώνει να συνεργαστεί με την αινιγματική και επικίνδυνη Dagmar. Η κεντρική της φιγούρα καταφέρνει να ενσαρκώσει με εξαιρετική δύναμη την έννοια της επιβίωσης σε έναν κόσμο που προσπαθεί να τη συνθλίψει, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύει τη διαρκή πάλη μεταξύ του καλού και του κακού που μπορεί να υπάρχει σε κάθε άνθρωπο.
Η πλοκή της ταινίας, αν και βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, δεν ακολουθεί μια απλή γραμμική αφήγηση. Αντίθετα, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί τις συναισθηματικές εντάσεις και τον αργό ρυθμό για να χτίσει μια ατμόσφαιρα τρόμου και αβεβαιότητας. Η Καρολίνα, η οποία για πρώτη φορά δουλεύει ως ξηρή τροφός σε μια επιχείρηση που παρέχει "στέγη" και φροντίδα σε ανεπιθύμητα μωρά, σύντομα ανακαλύπτει ότι η επιχείρηση αυτή δεν είναι απλώς ένας χώρος για τη φροντίδα βρεφών, αλλά μια σκοτεινή και επικίνδυνη επιχείρηση με φόντο την εμπορία ζωών.
Η κύρια θεματική που αναδύεται από την ταινία είναι η διαρκής πάλη για επιβίωση σε έναν κόσμο που έχει απολέσει την ανθρωπιά του. Το ερώτημα της ηθικής, της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της ανάγκης για αγάπη και φροντίδα των αθώων είναι πάντα παρόν, ενώ η ταινία αναδεικνύει την απελπισία των γυναικών και τη θέση τους σε μια κοινωνία γεμάτη σκιές και αδικίες. Η κριτική στον κοινωνικό ιστό και στη θέση των γυναικών σε εκείνη την εποχή είναι εντυπωσιακή, με τη σκηνοθεσία να υπογραμμίζει τις έννοιες της υποταγής και της εκμετάλλευσης.
Η σκηνοθεσία του Magnus von Horn είναι εξαιρετική στην οικοδόμηση μιας πυκνής, καταπιεστικής ατμόσφαιρας που κρατά τον θεατή σε διαρκή εγρήγορση. Η αργή εξέλιξη των γεγονότων, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη αίσθηση της αβεβαιότητας και του τρόμου, δημιουργεί μια ατμόσφαιρα όπου το αδιέξοδο μοιάζει να είναι πανταχού παρόν. Ο von Horn χρησιμοποιεί τα πλάνα και τη σκηνογραφία με εξαιρετική ακρίβεια, αποφεύγοντας τις υπερβολές και επικεντρώνοντας την προσοχή του θεατή στους χαρακτήρες και την ψυχική τους αναστάτωση.
Η φωτιστική και ηχητική επιμέλεια είναι υποδειγματική, με τους σκιερούς χώρους και τα σκοτεινά, αχνά φώτα να εντείνουν την αίσθηση του εγκλεισμού και της απειλής. Η χρήση του ήχου, με τις έντονες και απότομες εναλλαγές, συνεισφέρει στο συναισθηματικό φορτίο και ενισχύει την αίσθηση του αποπροσανατολισμού και του τρόμου.
Η ερμηνεία της Vic Carmen Sonne στον ρόλο της Καρολίνας είναι εξαιρετική. Από την πρώτη στιγμή, η Καρολίνα εμφανίζεται ως μια γυναίκα που αγωνίζεται να επιβιώσει σε έναν κόσμο γεμάτο αδικίες και κρυφές διαστροφές. Η Sonne καταφέρνει να αποδώσει την εσωτερική σύγκρουση του χαρακτήρα της με μεγάλη ευαισθησία, αποδίδοντας την αίσθηση της απογοήτευσης και της αποξένωσης που κυριαρχεί στην ψυχή της Καρολίνας.
Αντίστοιχα, η Trine Dyrholm ως Dagmar καταφέρνει να δημιουργήσει μια φρικαλέα και ταυτόχρονα ανατριχιαστικά αινιγματική φιγούρα. Η παρουσία της στην οθόνη είναι έντονη και καθηλωτική, με τη Dyrholm να αναδεικνύει την ηθική κατάπτωση του χαρακτήρα της, χωρίς να τον καταστήσει απλώς έναν κοινό "κακό". Αντίθετα, η Dagmar μοιάζει να έχει μια δική της λογική και δικαιολογία για τις πράξεις της, προσφέροντας μια πιο σύνθετη προσέγγιση στον χαρακτήρα.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της ταινίας είναι η ηθική διάσταση που θέτει. Η ταινία δεν προσφέρει απλές απαντήσεις, αλλά αφήνει τον θεατή να αναρωτηθεί για τη φύση της ανθρωπιάς και της καταπίεσης. Η θλιβερή επιλογή της Καρολίνας να παραδώσει το παιδί της στη Dagmar είναι μια πράξη που δεν γίνεται από κακία, αλλά από απόγνωση και απελπισία, αποδεικνύοντας πόσο πολύ η κοινωνία μπορεί να καταστρέψει την ανθρώπινη υπόσταση και αξιοπρέπεια.
Η ταινία The Girl with the Needle είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του σύγχρονου σκανδιναβικού κινηματογράφου, που συνδυάζει την ένταση και το συναισθηματικό βάρος με τη σκοτεινή ατμόσφαιρα του τρόμου και της ψυχολογικής ανατροπής. Με εξαιρετικές ερμηνείες και έναν σκηνοθέτη που γνωρίζει πώς να χειριστεί το υλικό του με μεγάλη ευαισθησία και ένταση, η ταινία αποτελεί μια δυνατή και συναρπαστική εμπειρία που θα μείνει με τον θεατή πολύ καιρό μετά το τέλος της.
Η ταινία είναι ιδανική για όσους απολαμβάνουν το ιστορικό δράμα με ψυχολογικά στοιχεία και μια γερή δόση τρόμου. Ένα φιλμ που δεν φοβάται να εξερευνήσει τις σκοτεινές γωνιές της ανθρώπινης φύσης και να φέρει στο φως τη φρίκη που μπορεί να κρύβει ένας κόσμος που έχει απολέσει την ηθική του πυξίδα.
Αριστουργηματική, η ταινία του Magnus von Horn αφήνει ανεξίτηλο το σημάδι της στην κινηματογραφική σκηνή του 2024. Με την ατμοσφαιρική της δύναμη και την εξαιρετική ερμηνεία των πρωταγωνιστών της, αυτή η ταινία αξίζει την προσοχή του κοινού που αναζητά κάτι πιο βαθύ και σκοτεινό στο σινεμά.
Η ταινία The Girl with the Needle παίζεται αυτή τη στιγμή στο Κινηματοθέατρο Αθήναιον της Θεσσαλονίκης, ένας χώρος γεμάτος ατμόσφαιρα και χαρακτήρα, ιδανικός για να απολαύσει κανείς την ένταση και την ατμόσφαιρα αυτής της εξαιρετικής ταινίας. Ο κινηματογράφος προσφέρει μια μοναδική εμπειρία θέασης, που συνδυάζει την ποιότητα της εικόνας με την εξαιρετική ακουστική, κάνοντάς τον ιδανικό προορισμό για τους λάτρεις του σινεμά.
Κριτική: Έρη Χριστοφορίδου